להיות אשירים

כל אדם חולם להיות מאושר. אבל כדי לנתח מה יעשה אותנו מאושרים עלינו להבין תחילה מהו האושר. מהי ההגדרה של אושר?
הסוציולוגים מגדירים אושר כדרגה לפיה אדם מעריך חיובית את איכות חייו בכללותם.
במילים אחרות: האושר מבטא עד כמה אוהב האדם את החיים שהוא חי.

אם תשאלו ילד קטן: "מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?" התשובה הכי חכמה שהוא עשוי לענות תהיה: " אני רוצה להיות מאושר". אבל מה עושה אותנו מאושרים בחיינו?
יש כנראה הרבה דרכים להיות מאושר. אפשר להקים משפחה ולגדל ילדים, לפתח מערכת יחסים זוגית חברית, תומכת ומקרבת, להשקיע בקשרים חברתיים ובמערכות יחסים עם חברים, להתפתח בתחום הקריירה, ללמוד, לטייל בעולם, להתנדב ולעזור לאחרים, לטפח את עצמכם, להיראות טוב, לעסוק בפעילות גופנית ועוד.
אין כללים של מה נכון יותר או מה יעשה אותנו יותר מאושרים. מה שיעשה אדם אחד מאושר לא בהכרח יעשה אדם אחר מאושר. האושר הוא אינדיבידואלי.

ניתן להסתכל על האושר כתמהיל של ההנאות שלנו בחיים והמשמעות שיש לנו בחיינו.
את ההנאות אנו משיגים בדרכים שונות, כמו חוויות מטיולים, סיפוק מהישגים והצלחה בתחום הלימודים או הקריירה, גידול ילדים מוצלחים ועוד. אבל האושר יכול לנבוע גם מהדברים הקטנים ביותר, כמו: חיוך או מילה טובה שקיבלנו, שיחת טלפון מחבר או חברה, גלידה טעימה, יין טוב במסעדה עם בת/בן הזוג, קיום יחסי מין מהנים עם פרטנר/ית אהוב/ה, יצירה שעשינו (דוגמת ציור שציירנו, שיר שכתבנו או ניגנו) ועוד.
את המשמעות ניתן להשיג על ידי התפתחות אישית בדרך של למידה, הצלחה במסלול הקריירה, גידול ילדים, נתינה ועזרה לאחרים וכן הלאה. אפשר להביא עוד דוגמאות רבות להנאות ולמשמעות בחיינו.

למרות האמור לעיל, האושר האמיתי אינו שמחה רגעית או פרץ זמני של רגשות חיוביים.
תחושות נעימות או מצב רוח טוב ביום מסוים אינם מעידים בהכרח על אושרו של האדם.
האושר הוא הוויה מתמשכת. אם אדם נמצא במצב רוח טוב לאורך תקופה ארוכה, נהנה מחייו ומעריך אותם וחושב כי הוא חי חיים טובים ואיכותיים, הרי סביר להניח כי הוא מאושר.
המטרה של כולנו היא כנראה להיות מאושרים. זו מטרה משותפת לכלל האנשים בחברה.
אבל הדרך להשיג את האושר הנכסף אינה תמיד פשוטה. קיימות מגבלות שונות, יש מכשולים לאורך הדרך, אנחנו לא חיים לבד בעולם ולעיתים האינטרסים או הרצונות שלנו שונים מאלה של אנשים אחרים. לא תמיד אנחנו יכולים להשיג את מה שאנחנו רוצים.
לשאוף לאושר מותר ואף רצוי. אפילו לחלום. ומי שמסוגל לחלום, לעיתים אף ישיג את מה שחשקה נפשו.

החיים שלנו קצרים. כדאי לחיות כל יום כאילו זה יומנו האחרון. צריך להנות מכל יום בו זורחת השמש ואנחנו קמים בבוקר ולוגמים בהנאה את כוס הקפה שלנו.
תנסו לעשות תרגיל מחשבתי קטן. נניח שהלכתם לרופא וקיבלתם ממנו בשורת איוב, לפיה נשארו לכם רק שישה חודשים לחיות. כיצד תרצו לחיות את ששת החודשים האלה? האם תמשיכו באותה שגרה של החיים שלכם או תנסו לבלות, לטייל בעולם ולהנות מכל רגע שנשאר לכם לחיות? אבל השאלה החשובה יותר היא: מדוע אנו צריכים לחכות שהרופא יאותת לנו שהגיע הזמן "לטרוף את החיים" ולהנות מהם? האם לא יהיה חכם יותר לחיות את ההווה שלנו כאילו אין מחר ולהנות כאן ועכשיו?

אי אפשר לדון בנושא האושר מבלי להתייחס לשאלה האם יותר כסף יעשה אותנו מאושרים יותר. התשובה לכך, המסקנה ממחקרים רבים שנעשו, היא כי מעבר לרמה מסוימת של כסף, יותר כסף לא יעשה אותנו יותר מאושרים. המטרה שלנו בחיים צריכה להיות מאושרים ולא עשירים. להיות אשירים ולא עשירים. כסף כשלעצמו יכול לסייע לנו לקנות חוויות (כמו טיול יקר לחו"ל) או אף לעזור בנושאים בריאותיים במקרים מסוימים (כמו ניתוח יקר או תרופה יקרה מצילת חיים), אבל המרדף האובססיבי אחרי הכסף יכול אף לתסכל אותנו במצבים רבים. מקור התסכול הוא בכך שהסטטוס החומרי וההשוואה לאחרים הפכו להיות מדד בחברה שלנו להצלחה. גם אם יהיו לך 2 מיליון דולר בבנק ולחברך יהיו 5 מיליון, תרגיש אולי מתוסכל מדוע יש לך פחות.

על מנת להיות מאושר כדאי תמיד להסתפק ולהודות על מה שיש, לחיות בשלווה נפשית ולהתמקד בפיתוח מערכות יחסים והגשמה עצמית. מחקרים מלמדים כי מערכות יחסים טובות ומשמעותיות הינן חשובות ביותר לאושר שלנו. אהבה היא כמובן חלק מהותי בכך.
מי שמרגיש אהוב וגם אוהב במערכת יחסים זוגית, או אף במערכות יחסים בין הורים וילדים, במשפחה, בין חברים – יהיה יותר מאושר.

לסיום, אם הייתי צריך לתת לכם רק עצה אחת לחיים מאושרים יותר, הייתי מציע לכם להפסיק להשוות את עצמכם לאחרים. תשוו את החיים שלכם היום רק לחיים שלכם בעבר.
תנתחו לעצמכם האם אתם היום יותר שבעי רצון מחייכם מאשר לפני שנה, שנתיים וחמש שנים. תשתדלו להתקדם מעלה ב"סולם האושר" תוך השקעה בדברים שעושים לכם טוב ומביאים לכם סיפוק בחייכם. תנסו להציב לכם מטרות ויעדים: באיזה מקום אתם רוצים להיות בעוד שנה, שנתיים או חמש שנים? אל תהססו לתכנן ולבצע צעדים בדרך למטרות שלכם.

שיהיה בהצלחה!


רוצים לקבל עדכון על כל פוסט חדש שמתפרסם בבלוג? הירשמו לניוזלטר שלי 📬

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top