תהליך הפיכתו של רעיון למיזם עסקי מצליח הינו תהליך מורכב בעל מספר שלבים. הכרת שלבים אלה והבנתם תסייע ליזם במימוש הרעיון והפיכתו למיזם מצליח. במאמר זה אסקור בקצרה את השלבים הנחוצים ותת השלבים בדרך להצלחה…
נושאים
הקדמה
יזמות עסקית היא מסע מרתק ומאתגר, המצריך תכנון קפדני, חשיבה יצירתית ונחישות רבה. בעוד שכל מיזם הוא ייחודי, ישנם שלבים מרכזיים שכל יזם צריך לעבור בדרך להגשמת חלומו העסקי. בפוסט זה אסקור 7 שלבים עיקריים בתהליך פיתוח ויישום רעיון עסקי, החל מבחירת הכיוון הראשוני ועד ליישום התוכנית העסקית בפועל. הבנת שלבים אלו תספק ליזמים מפת דרכים ברורה, שתסייע להם לנווט בביטחון רב יותר בנבכי עולם היזמות.
שלב א': בחירת הכיוון והדרך של היזמות העסקית
א1. בחינת כישורים אישיים ומקצועיים ליזמות.
א2. בחינת הגיבוי המשפחתי ליזמות.
א3. בחינת האפשרויות הכלכליות – הון התחלתי דרוש לקידום הרעיון, הצורך בויתור על שכר מובטח ממקורות הכנסה קיימים כפונקציה של הזמן שיושקע בפיתוח הרעיון.
א4. בחירת כיוון היזמות – הפעלה וניהול של עסק עצמאי, פיתוח המצאה/פטנט, "יציאה לדרך" לבד או יחד עם שותפים, יזמות במסגרת הארגון בו היזם מועסק.
א5. בחירת ענף/תחום לפיתוח רעיון למוצר/שירות/עסק עצמאי. עדיף כמובן לבחור בתחום עסקי מתאים ואטרקטיבי ובענף בעל פוטנציאל צמיחה גדול.
שלב ב' : איתור רעיון ליזמות עסקית
ב1. העלאת רעיונות שונים ליזמות. מומלץ לנהל קלסר/מחברת לרעיונות עם תקציר כל רעיון שעולה וכל החומר שנאסף בנוגע אליו.
ב2. סינון הרעיונות ובחירת הרעיון או הרעיונות אותם היזם מעוניין לפתח. סינון זה יכול להיעשות בדרך של "סיעור מוחות" עם חברים/אנשי משפחה קרובים.
ב3. גיבוש ראשוני של הרעיון הנבחר, תוך רישום עיקרי הרעיון בצורה מסודרת על הכתב.
שלב ג' : בדיקת היתכנות ראשונית של הרעיון
ג1. איסוף מידע ראשוני בתחום בו עוסק הרעיון ממקורות מידע שונים : אינטרנט, עיתונות, ספרות מקצועית, כלי בינה מלאכותית וכו'.
ג2. בדיקה ראשונית של השוק, המתחרים, הפוטנציאל העסקי, אפשרויות המימון וכו'.
ג3. ייעוץ ראשוני אצל מומחים מהענף ואנשי מקצוע – רו"ח, עו"ד,יועץ עסקי/שיווקי וכו'.
ג4. הכנת בדיקת היתכנות ראשונית, לבחינת הרעיון מההיבט הטכנולוגי, עסקי, שיווקי, פיננסי, משפטי וכו'.
שלב זה הינו חשוב ביותר שכן בסופו תתקבל החלטה – האם להמשיך הלאה בפיתוח הרעיון למיזם עסקי או שאין כדאיות כלכלית למיזם וע"י ויתור על הרעיון ניתן יהיה לחסוך כסף רב ועוגמת נפש. בשפה המקצועית ההחלטה נקראת GO / No GO .
שלב ד' : הכנת תוכנית עסקית מפורטת
ד1. החלטה האם לכתוב לבד את התוכנית העסקית או להסתייע בשירות מקצועי לעניין זה. מומלץ לבחור באפשרות השנייה על אף עלותה על מנת להגיע למסמך מקצועי, מאורגן ומנוסח בקפידה.
ד2. איסוף מידע וחומר לשם כתיבת התוכנית העסקית – מחקרי שוק ונתונים סטטיסטיים אודות השוק הרלוונטי, מידע אודות המתחרים, הפוטנציאל העסקי ואומדן הכנסות אפשרי וכו'. מקורות המידע יכללו את האינטרנט, העיתונות הכתובה , מגזינים וספרות מקצועית, כלי בינה מלאכותית, שיחות עם יועצים ומומחים מהענף ועוד.
ד3. גיבוש מודל ההכנסות העסקי.
ד4. גיבוש האסטרטגיה השיווקית ותוכנית השיווק (שיווק דיגיטלי ושיווק מסורתי).
ד5. גיבוש צורת ההתאגדות העסקית והמבנה הארגוני.
ד6. גיבוש קבוצת היזמים.
ד7. גיבוש המודל הפיננסי – אומדן הכנסות ורווחיות ל-5 שנות הפעילות הראשונות, אומדן עלויות השקעה נדרשות (מפורטות) ואופן המימון.
ד8. ניסוח תמצית מנהלים – מסמך של 3-4 עמודים המציג בקצרה את עיקרי התכנית העסקית כולה.
שלב ה' : קבלת החלטה סופית
ה1. בחינת התכנית העסקית וכל הנתונים שנאספו עד כה.
ה2. התייעצות עם אנשים קרובים (חברים/משפחה) ועם מומחים לשם קבלת החלטה האם לממש את התכנית העסקית ו"ללכת קדימה" עם הרעיון.
שלב ו' : יישום התכנית העסקית
ו1. גיוס הון למימון המיזם.
אפשרויות מימון שונות: הון עצמי, הלוואות בנקאיות, משקיעים פרטיים, קרנות הון סיכון, מימון המונים (crowdfunding).
ו2. התאגדות עסקית – בצורה של חברה בע"מ, שותפות וכו'.
ו3. ביצוע הליכים פורמליים – פתיחת תיק במשרדי מס הכנסה, מע"מ,ביטוח לאומי , השגת רשיונות ואישורים נדרשים ע"פ חוק וכו'.
ו4. פיתוח המוצר/שירות/עסק לפי שלבי הביצוע המפורטים בתוכנית העסקית. חדשנות ופיתוח מוצר:
שיטות לפיתוח מוצר מינימלי בר-קיימא MVP – Minimum Viable Product)), תהליכי חשיבה עיצובית (Design Thinking), שילוב טכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית.
ו5. אסטרטגיות שיווק ומכירות: שיטות לזיהוי ואפיון קהל היעד, אסטרטגיות שיווק דיגיטלי ומסורתי, בניית מערך מכירות יעיל.
שלב ז': היבטים משלימים לפיתוח והצלחת המיזם
ז1. בניית רשת קשרים עסקית: פיתוח ותחזוקה של רשת קשרים מקצועית יכולים לסייע באיתור הזדמנויות, קבלת משוב חיוני, ומציאת שותפים או משקיעים פוטנציאליים.
ז2. גמישות ואדפטיביות: היכולת להסתגל לשינויים בשוק ולעדכן את התכנית העסקית בהתאם היא קריטית. היו מוכנים לבצע התאמות בהתאם למשוב מהשוק ולנסיבות המשתנות.
ז3. חיפוש מנטורינג וייעוץ: מציאת מנטור או יועץ עסקי מנוסה יכולה לספק תובנות יקרות ערך והדרכה לאורך כל שלבי התהליך.
ז4. ניהול סיכונים: זיהוי, הערכה וניהול של סיכונים פוטנציאליים בכל שלב של התהליך יכולים למנוע בעיות עתידיות ולהבטיח את יציבות המיזם.
ז5. בניית מותג ונוכחות דיגיטלית: פיתוח זהות מותגית חזקה ונוכחות מקוונת אפקטיבית הם חיוניים בעידן הדיגיטלי של ימינו.
ז6. היבטים משפטיים: הבנה וטיפול בהיבטים משפטיים, כולל הגנה על קניין רוחני, חתימה על חוזים נאותים, ועמידה בדרישות רגולטוריות.
ז7. הגדרת מדדי הצלחה: קביעת יעדים מדידים ומעקב אחר התקדמות המיזם באמצעות מדדי ביצוע מפתח (KPIs) מתאימים.
ז8. למידה מכישלונות: פיתוח גישה חיובית לכישלונות, ראייתם כהזדמנויות למידה, והיכולת להפיק לקחים ולהתאים את האסטרטגיה בהתאם.
ז9. ניהול זמן ופרודוקטיביות ליזמים: טכניקות לניהול זמן יעיל, איזון בין חיים אישיים לעסקיים, כלים וטכנולוגיות לשיפור הפרודוקטיביות.
סיכום
בסיכומו של דבר, הפיכת רעיון למיזם עסקי מצליח היא תהליך מורכב הדורש תכנון מדוקדק, מחקר מעמיק וביצוע שיטתי. שבעת השלבים שסקרתי בפוסט זה, מבחירת הכיוון הראשוני ועד ליישום התוכנית העסקית, מהווים מסגרת מקיפה המסייעת ליזמים לנווט בתהליך באופן מובנה ויעיל. חשוב לזכור כי בעוד שהתהליך מוצג באופן ליניארי, במציאות הוא עשוי להיות מעגלי יותר, עם חזרות ועדכונים תוך כדי התקדמות. הצלחה ביזמות דורשת לא רק תכנון קפדני, אלא גם גמישות, התמדה ונכונות ללמוד ולהסתגל לאורך הדרך. עם זאת, בהינתן מחויבות, עבודה קשה ומעט מזל, היזם עשוי למצוא את עצמו בדרך להגשמת חלומו העסקי ולהצלחה כלכלית.
ועתה כל שנשאר הוא לעבוד קשה, להנות ועם טיפת מזל שלא תזיק, תוכלו גם להתחיל לספור את הכסף ולחייך בדרך אל הבנק…
שיהיה בהצלחה !!