אחד השלבים החשובים וההכרחיים בדרך למימוש הרעיון העסקי למיזם כלכלי מצליח הינו שלב גיוס ההון. בפוסט זה אסקור בקצרה את האפשרויות העומדות בפני היזם למימון המיזם העסקי, לרבות היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשרויות.
נושאים
הקדמה
פתיחת עסק חדש או הרחבת עסק קיים דורשת משאבים כספיים לא מבוטלים. גיוס הההון הנדרש הוא אחד האתגרים המשמעותיים ביותר העומדים בפני יזמים רבים. ללא הון התחלתי מספק, קשה מאוד להפוך רעיון עסקי למציאות או לממש את הפוטנציאל הטמון בעסק.
למרבה המזל, קיימות כיום אפשרויות מימון מגוונות העומדות בפני יזמים ובעלי עסקים, החל ממענקים והלוואות ועד גיוס הון ממשקיעים.
חשוב להכיר את האופציות השונות, היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן, וכן את ההיבטים המשפטיים והמיסויים הכרוכים בהן.
בפוסט זה נסקור את המקורות העיקריים לגיוס הון עבור מיזמים עסקיים – הלוואות בנקאיות, מימון המונים (crowdfunding), משקיעים מלאכים וקרנות הון סיכון. נבחן מתי כדאי לפנות לכל אחד מהם, מהם התנאים הנדרשים ומה חשוב לקחת בחשבון בבחירת אפיק המימון המתאים. המטרה היא לתת בידי היזמים כלים שיעזרו להם לקבל החלטות נכונות ולהשיג את המשאבים הדרושים כדי להגשים את החזון העסקי שלהם.
מימון באמצעות הון עצמי
אפשרות טובה כאשר ליזם מקורות מימון עצמיים וסכום ההשקעה במיזם אינו "בשמיים".
יתרונותיה העיקריים : האפשרות להישאר בבעלות של100% על המיזם וחוסר התלות במקורות מימון חיצוניים. חסרונה מתבטא בסיכון של ההון העצמי, ויש בו גם עלות אלטרנטיבית של אובדן אפשרויות השקעה אחרות שעשויות לשאת תשואה מובטחת (כגון פקדון בנקאי, קרן כספית, אג"ח ממשלתי או קרן נאמנות סולידית).
מימון באמצעות אשראי בנקאי
יש להבחין בין מספר סוגים של אשראי בנקאי :
הלוואה לטווח ארוך – הלוואה שתקופת ההחזר שלה עולה על 5 שנים.
הלוואה לטווח בינוני – הלוואה שתקופת ההחזר שלה בין שנה ל-5 שנים.
הלוואה לטווח קצר – הלוואה שתקופת ההחזר שלה עד שנה.
מסגרת אשראי – מתן אפשרות לחריגה מאושרת בחשבון העו"ש השוטף עד גובה סכום המסגרת.
היתרון העיקרי של מימון באמצעות אשראי בנקאי : היזם נשאר (בד"כ) ב-100% בעלות.
החסרונות :
– הצורך בהעמדת בטחונות/ערבויות לבנק.
– עלויות המימון, שעלולות להכביד על העסק בשנותיו הראשונות ועל תזרים המזומנים השוטף, אם כי הוצאות הריבית הינן הוצאה מוכרת לצורך מס.
ניתן היום לקבל הלוואות אונליין בקלות ובמהירות מבלי לצאת מהבית. ראו את המדריך להלוואות אונליין בישראל בקישור להלן.
https://mationline.org.il
מימון באמצעות משקיעים חיצוניים
1. משקיעים מוסדיים : חברות השקעה וקרנות הון סיכון.
2. משקיעים פרטיים : קרובים ומשפחה, כמו גם "מלאכים" (Angels ) – אנשים אמידים שיכולים לספק מימון.
יתרונות :
– אפשרות לאתר משקיע סביל (השקעה פיננסית בלבד) או משקיע פעיל (שותף אסטרטגי).
– אפשרות ל"חבירה" עם שותף אסטרטגי, המקנה ערך מוסף למיזם (ניהולי, שיווקי, פיננסי, קשרים בינלאומיים וכו').
– אין עלויות מימון כמו בדרך של מימון ע"י אשראי בנקאי.
חסרונות :
– ויתור על אחוזי בעלות (לעיתים ויתור על השליטה).
– מחויבות לבעלי מניות נוספים.
– מערכת לחצים לעמידה ביעדי התוכנית העסקית ושאיפה לאקזיט מהיר ( מימוש בדרך של הנפקת מניות לציבור או מכירת החברה לצד ג').
מימון המונים (CrowdFunding)
מימון המונים (Crowdfunding) הוא שיטה לגיוס הון ממספר רב של אנשים, לרוב דרך פלטפורמה מקוונת ייעודית. היזם מציג את הפרויקט שלו ומבקש מהקהל לתרום סכומים קטנים יחסית, כאשר התורמים מקבלים לרוב תמורה מסוימת כגון מוצר, הטבה או החזר.
שיטה זו מתאימה במיוחד למיזמים הנמצאים בשלב מוקדם, מיזמי הייטק או כאלו בעלי פוטנציאל צמיחה.
היתרונות העיקריים של מימון המונים:
– נגישות – מימון המונים מאפשר גם ליזמים חסרי ניסיון או קשרים לגייס הון בקלות יחסית, ללא צורך בבירוקרטיה מסובכת או ערבויות.
– חשיפה שיווקית – הקמפיין לגיוס המימון מהווה הזדמנות לחשוף את המיזם בפני קהל רחב של משתמשים פוטנציאלים ולקבל משוב מוקדם על הרעיון.
החסרונות העיקריים של מימון ההמונים:
– אי ודאות – אין כל ערובה להצלחת מסע הגיוס. הרבה קמפיינים לא מצליחים לעמוד ביעד שהציבו, ואז היזם נשאר בלי המימון הדרוש להמשך.
– חובת שקיפות – כדי לשכנע את הקהל לתמוך, היזם חייב לחשוף פרטים רבים על המיזם, התוכניות והיעדים. חשיפה כזו עלולה לתת יתרון למתחרים.
– עלויות נלוות – הפלטפורמות גובות עמלות מסוימות מהכספים שגויסו. בנוסף, קיימות לרוב עלויות הפקה של הקמפיין והתמורות שהובטחו לתומכים.
קיימות בארץ מספר פלטפורמות אינטרנטיות להשקעות המונים, ביניהן:
https://www.exitvalley.com/ (השקעה בחברות סטארט אפ)
https://pipelbiz.com (השקעה בחברות סטארט אפ)
https://headstart.co.il/ (השקעות במיזמים חברתיים ולא מסחריים)
הלוואות חברתיות
הלוואות חברתיות ניתנות על ידי הציבור הרחב לאנשים הזקוקים להלוואות פרטיות או לצורך מיזמים שונים, בריבית נמוכה משמעותית מהריביות שגובים הבנקים על הלוואות.
קיימות בארץ מספר חברות המנהלות פלטפורמות מקוונות להלוואות חברתיות, ביניהן:
https://www.tarya.co.il
, https://www.eloan.co.il/
https://www.blender.co.il
ההלוואות נבחנות על ידי מתווך מקצועי ומאושרות על סמך קריטריונים שונים, כמו בחינת פרופיל הלווה ויכולת ההחזר שלו להחזיר את ההלוואה.
מימון באמצעות קרנות וגופי סיוע ממשלתיים
מעניקים סיוע ליזמים בתחומים הבאים :
– הלוואות בערבות מדינה.
– הלוואות מסובסדות בריבית מועדפת.
– מענקי מימון.
– הטבות מס.
– תוכניות סיוע – ליווי/חונכות עסקית, ייעוץ וכו'.
בין גופי הסיוע ניתן למנות את החממות הטכנולוגיות, לשכת המדען הראשי (סיוע למפעלים מאושרים בדרך של מענקי מחקר ופיתוח, הטבות מס וכו'), מרכזי טיפוח יזמות (מט"י) וקרנות סיוע למגזרים ספציפיים:
– עולים / תושבים חוזרים.
– עסקים בקיבוצים.
– המגזר הערבי.
– חברות סטארט-אפ.
– עסקים קטנים ובינוניים.
יתרונם הגדול של קרנות וגופי הסיוע הממשלתיים באפשרות שהם מעניקים לכל יזם מתחיל להנות ממימון/סיוע ממשלתי בתנאים מועדפים, בד"כ ללא דחייה או סינון כפי שעלול היזם להיתקל בפנותו לבנקים או למשקיעים חיצוניים.
להלן מספר קישורים שימושיים:
קרן נתן – הלוואות לעסקים ללא ריבית והצמדה
https://nksf.org.il/
קרן עוגן – הלוואות לעסקים בתנאי ריבית טובים
https://www.ogen.org/
הקרן להלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים
https://govextra.gov.il/mof-gloans/homepage
סיכום
לסיכום, קיימות מספר דרכים עיקריות לגייס הון עבור מיזם עסקי:
הלוואות בנקאיות – מתאימות לעסקים בעלי היסטוריה פיננסית יציבה ובטחונות. יתרונן בגמישות ובעלויות המימון הנמוכות יחסית, אך הן דורשות עמידה בקריטריונים מחמירים.
מימון המונים – מאפשר ליזמים לגייס סכומים קטנים ממספר רב של אנשים. נגיש וכרוך בחשיפה שיווקית, אך אין ודאות להצלחת הגיוס.
הלוואות חברתיות – ניתנות על ידי הציבור הרחב באמצעות פלטפורמות אינטרנטיות ייעודיות, בריביות נמוכות יותר מהריביות של הלוואות הבנקים.
משקיעים מלאכים – יתרונם בידע הרב שהם מביאים לצד ההשקעה, אך הם מצפים לרוב לחלק משמעותי ממניות החברה בתמורה.
קרנות הון סיכון – מתאימות לחברות צמיחה עם פוטנציאל גבוה. הן מאפשרות גיוס סכומים גדולים, אך מלוות בדרישות רגולטוריות ובדילול שליטת היזמים.
קרנות וגופי סיוע ממשלתיים – גופים ממשלתיים שונים מציעים מענקים, הלוואות בערבות מדינה או תמיכה לעסקים בתחומים מסוימים או באזורים גיאוגרפיים נבחרים.סיוע זה ניתן לרוב ללא דילול הבעלות, אך מותנה בעמידה בקריטריונים ובתהליכיםביורוקרטיים.
מימון עצמי – שימוש בחסכונות, נכסים פרטיים או כספי משפחה וחברים למימון שלבי ההקמה הראשונים של העסק. מימון עצמי שומר על השליטה המלאה בידי היזם, אך מוגבל בהיקפו ועלול לערב סיכון אישי רב יותר.
לסיכום, יזם המגייס מימון למיזם עסקי עומד בפני מגוון רחב של אפשרויות – החל מהלוואות בנקאיות ומענקים ממשלתיים ועד גיוסי הון ממשקיעים פרטיים וציבור רחב. כל חלופה מגלמת יתרונות וחסרונות שונים מבחינת נגישות, היקף, מחיר ושליטה עתידית בעסק.
הגורם המכריע בהחלטה צריך להיות התאמת סוג המימון לצרכים הספציפיים של העסק ושל היזם, לצד בחינה מעמיקה של ההשלכות העסקיות והמשפטיות. רק שילוב מושכל של מקורות המימון השונים, יחד עם ניהול פיננסי אחראי, יאפשר למיזם העסקי לצמוח, להתפתח ולהגשים את הפוטנציאל הטמון בו.
בחירת מקור המימון חשוב לשקול היטב את צרכי המיזם לצד היתרונות והחסרונות של כל חלופה, ולהתייעץ עם בעלי מקצוע רלוונטיים. קבלת ההחלטה הנכונה בנושא המימון היא קריטית להצלחה העתידית של העסק.
על היזם לשקול בכובד ראש את מקורות המימון אליהם יפנה לגיוס הון למיזם שלו. בין השיקולים באיזה אפשרות מימון עליו לבחור :
– אפשרויות המימון העצמיות של היזם (הון עצמי).
– מידת הנכונות לויתור על אחוזי בעלות במיזם.
– היקף ההשקעה הנדרש.
– התחום בו עוסק הרעיון/המיזם והפוטנציאל העסקי/כלכלי שלו.
– האם מעוניין במימון פיננסי בלבד או ב"חבירה" למשקיע / שותף אסטרטגי, לו עשוי להיות ערך מוסף כלשהו למיזם.
– שיקולים משפטיים ושיקולי מיסוי.
תודה על המידע המועיל.
אפשר להוסיף עוד דרך: הלוואה על בסיס קופת גמל / קרן השתלמות, בבית ההשקעות שבו נמצאת הקופה, כך שקופת הגמל משמשת ערבות ואין צורך למשוך כספים שנועדו לזמן הפרישה. היתרון של הלוואה כזו שהריבית ((פריים מינוס חצי) נמוכה בהרבה מהלוואה דרך הבנק.