לקיחת אחריות על החיים

בחיים של כולנו יש עליות ומורדות. יש תקופות טובות בהן אנו שמחים, מאושרים, מלאי סיפוק ממה שאנחנו עושים, נהנים מפעילויות ובילויים ומקשרים עם אנשים אחרים וכו'.

בשורות טובות ישפרו מאוד את מצב הרוח, כגון: מציאת זוגיות, לידת ילד, קידום בעבודה, קשר עם חבר חדש, זכיה בלוטו וכדומה.

אך יש גם תקופות קשות בהן אנו סובלים, מדוכאים או עצובים, מתקשים לתפקד וכן הלאה. בשורות רעות ידרדרו את מצב הרוח, כגון: פטירת קרוב משפחה אהוב, גירושין, פיטורין ממקום העבודה, הצטברות חובות כלכליים וכו'.

החיים מלאי אתגרים. אנשים רבים בוחרים להתמודד עם הקשיים על ידי תלונות, האשמת אחרים במצבם, הסתגרות ודיכאון. לעומתם ישנם אנשים שתמיד בוחרים להסתכל על חצי הכוס המלאה, רואים את כל הטוב שיש בחייהם, מאמינים בתקווה שבעתיד יהיה טוב יותר ולוקחים אחריות על החיים שלהם.

מה פירוש לקיחת אחריות על החיים שלנו?

הרי יש אירועים שקורים לנו בחיי היום יום ואין לנו שום שליטה עליהם. אז כיצד ניקח אחריות על משהו שאין לנו שליטה עליו? אתן כאן מספר דוגמאות: רכב שפגע ברכב שלי מאחור שלא באשמתי וגרם נזק רב לרכבי, מחלה קשה שפקדה אותי, פטירה של בן משפחתי האהוב, פיטרו אותי ממקום העבודה, הגשמים הכבדים הביאו לנזילות ולרטיבויות בדירה שלי, המצב הכלכלי (האינפלציה, הריבית הגבוהה וכו') מכביד על מצבי הכלכלי ומקשה על משפחתי  "לגמור" את החודש באיזון בין ההכנסות וההוצאות.

הכוונה בלקיחת אחריות על החיים לא אומרת שאני אחראי על מה שקורה לי בחיים. אני לוקח אחריות על החיים שלי מכאן ואילך. אני לא מתלונן, לא מאשים אחרים במה שקורה לי ולא מרגיש קורבן או מסכן. השאלה היחידה שאני שואל את עצמי כשאני לוקח אחריות על החיים שלי היא: אוקיי, זה המצב. איך אני מתקדם מכאן?

נכון שכדאי שאעשה בדיקה על מנת לא להיכנס לבעיה גדולה יותר וכדי שמקרה כזה לא  יקרה שוב בעתיד, אבל בלי "מי אשם?" או "למה זה קרה לי?" או "למה זה מגיע לי?" קרתה לי תאונה עם הרכב? אני חולה ומאושפז בבית חולים? פיטרו אותי? התגרשתי? יש לי נזילות בדירה? אגיד לעצמי שזה המצב ואשאל את עצמי: איך אני מתקדם מכאן?

זו שאלה נפלאה כי היא מצריכה אותי לחפש פתרונות למצב שלי, במקום להיות תקוע עם מחשבות שליליות שלא מקדמות אותי לשום מקום.

לקיחת אחריות זה חיפוש מתמיד של פתרונות לאירועים שקורים לנו בחיים. כך נוכל להתקדם הלאה בחיים ולשפר את איכות חיינו. אם רכבי נפגע בתאונה אבדוק את הכיסוי הביטוחי לתיקון הנזק ואכניס את הרכב למוסך לתיקוני פחחות וצבע. אשמח גם שלא נפגעתי בתאונה ושאני בריא ושלם. 

אם אושפזתי בבית חולים בשל מחלה, אנסה לבדוק מהן דרכי הטיפול הטובות ביותר במחלה, אנצל את זמן האשפוז למנוחה ולקבלת פרופורציות על מה חשוב לי באמת בחיים.

אם התגרשתי אתחיל לפתח קשרים חברתיים חדשים, אצטרף אולי למועדון חברתי, אשתתף בפעילויות שונות, אנסה תחביבים חדשים, אבלה ואצא לחופשות בארץ ובחו"ל וכו'.

אם יש לי נזילות בדירה אחפש מומחה לאיטום שיתקן את הנזקים וימנע מצב בו יהיו נזילות בעתיד.

לקיחת אחריות על החיים


אנשים שלוקחים אחריות על החיים שלהם יידעו גם לצאת ממצבים מאתגרים ומקשיים שונים בחיים. הם יידעו גם לרתום אחרים לשינוי המצב שלהם, כי הם מבינים שלא תמיד הם יכולים לעשות הכל לבד. הם ינסו למצוא בשקט וברוגע פתרון למצב במקום להיכנס ללחץ. הם יידעו לעבוד ולנהל את חייהם ואת הזמן שלהם בצורה אפקטיבית.

כמו כן ישמשו דוגמה לאנשים אחרים בשקט וברוגע שהם מקרינים, ואף יוכלו לסייע לאחרים לצאת ממצבים מאתגרים או קשים.

לקיחת אחריות על החיים שלנו דורשת שינוי בחשיבה. ממחשבות פסימיות שליליות למחשבות אופטימיות וחיפוש תמידי של פתרונות לאירועים ולמצבים שקורים לנו בחיים. זה לא כל כך קשה כמו שזה נשמע. אפשר להתחיל ולתרגל חשיבה חיובית כזו.

במהרה נרגיש כי אנו "המושכים בחוטים" של החיים שלנו וכי גורלנו בידינו. נהיה מאושרים יותר ושמחים יותר בחלקנו בעולם הזה.


רוצים לקבל עדכון על כל פוסט חדש שמתפרסם בבלוג? הירשמו לניוזלטר שלי 📬

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top