פרידות והתחלות חדשות – טיפים ותובנות לצמיחה ולשינוי

פרידות, בין אם אישיות כמו גירושין, משפחתיות כמו פטירה של אדם קרוב ואהוב, מקצועיות כמו פרידה ממקום עבודה או משינוי בחיים כמו במקום המגורים, יכולות להיות קשות ומאתגרות. אך הן גם מהוות הזדמנות להתחלות חדשות ולצמיחה אישית.

הקדמה

פרידות הן חלק בלתי נמנע מהחיים. לעיתים הן נכפות עלינו ולפעמים אנחנו יוזמים אותן. 
פרידה יכולה להיות מסוגים שונים: גירושין, פרידה מבן/בת זוג, פטירה של אדם קרוב, פרידה ממקום עבודה, לימודים, או מגורים, ועוד. בכל מקרה, פרידה מהווה נקודת מפנה ושינוי. היא מאלצת אותנו להתמודד עם אובדן, עם שינוי ועם חוסר ודאות. אך בתוך הקושי, טמונה גם הזדמנות – לצמיחה והתפתחות אישית ולהתחלה חדשה.

טיפים להתמודדות עם פרידה והסתגלות לשינוי

1. אל תתעלמו מרגשותיכם: תנו לעצמכם לחוות את הכאב, הכעס, העצב והבלבול. אל תדחקו אותם הצידה. עיבוד הרגשות הוא חלק חשוב מתהליך ההחלמה.

2. הקיפו את עצמכם באנשים תומכים: משפחה, חברים, פסיכולוג או קבוצת תמיכה יכולים להיות עוגן חשוב בתקופות של טלטלה רגשית. למשל, דנה עברה פרידה קשה ביותר אחרי 10 שנות נישואים. היא הרגישה מרוסקת ובודדה. אך בעזרת טיפול ותמיכה של חברות קרובות, הצליחה לאט לאט להתאושש, למצוא את עצמה מחדש ולפתוח דף חדש בחייה.

3. התמקדו בעצמכם: נצלו את התקופה הזו לטיפוח ולמידה עצמית. חיזקו את האמונה והביטחון בעצמכם. תנו מקום לחלומות ושאיפות אישיות. אמחיש זאת בדוגמה. אלון עבד 12 שנים בחברת הייטק, אך בעקבות משבר החברה נאלצה לפטר עובדים רבים וביניהם גם אותו. בהתחלה הוא הרגיש אבוד וחסר ערך, אך עם הזמן הבין שזו הזדמנות מצוינת לממש חלום ישן ולהקים עסק עצמאי בתחום שתמיד אהב. הפיטורין אפשרו לו להקדיש זמן לגיבוש חזון מקצועי חדש ולפתח כישורי יזמות והובלה שתמיד חלם עליהם.

4. אמצו שגרה בריאה: תקופות של שינוי ואי ודאות מזמינות לא פעם התנהגויות לא בריאות. הקפידו על שינה טובה, תזונה נכונה ופעילות גופנית. טפחו את הביטחון והאושר שלכם בדרכים חיוביות.

5. אל תשוו את עצמכם לאחרים: כל אדם מתמודד עם פרידה בקצב ובאופן שונה. אל תתנו לפוסטים ותמונות מלוטשות ברשתות החברתיות לגרום לכם לחשוב שאתם נשארים מאחור. לדוגמה, מיכל עברה פרידה מבן הזוג אחרי 4 שנים. היא התקשתה להתמודד, בפרט כשחבריה זוגיים התחתנו והקימו משפחות. אך היא הבינה שהיא צריכה להתמקד בהחלמה שלה ובקצב האישי שלה. בסופו של דבר, היא יצאה מחוזקת יותר מהפרידה והבינה שהיא שלמה ומאושרת גם כשהיא לבד.

6. התמקדו בהווה: בזמן פרידה רבים נוטים להתעסק בעבר, במה שהיה ובמה שיכול היה להיות. קבלו שאין דרך לשנות את העבר, המפתח טמון בלחיות את ההווה בצורה המיטבית ביותר.

7. חגגו ניצחונות קטנים: בדרך להתאוששות, חגגו כל התקדמות והצלחה, קטנה כגדולה. מדדו את ההצלחה שלכם לפי הסטנדרטים שלכם בלבד.

8. היו חומלים כלפי עצמכם: תהליך ההחלמה אינו לינארי, יהיו ימים קשים וקלים יותר. נסו להיות סבלניים וסלחניים כלפי עצמכם בימים הקשים. זכרו שתהליכי התפתחות ושינוי דורשים זמן. למשל, נועה איבדה את אימה האהובה. בחודשים הראשונים היא הייתה שרויה באבל כבד ומצאה את עצמה לפעמים מאשימה את עצמה שאינה מתפקדת. אך בעזרת טיפול ותרגול חמלה עצמית, למדה לתת לעצמה לגיטימציה לתהליך ולהרגיש את כל קשת הרגשות, מבלי לשפוט את עצמה. עם הזמן חזרה לתפקוד, בקצב שלה וללא האשמה עצמית.
בקישור להלן מאתר "בטיפולנט" תמצאו 7 טיפים מועילים נוספים להתמודדות עם פרידה.
https://www.betipulnet.co.il

סיכום

פרידות מסוגים שונים – אישיות, משפחתיות ומקצועיות –  טומנות בחובן פוטנציאל להתחלות חדשות ולצמיחה אישית, אם נדע לעבור את התהליך הרגשי הנדרש וללמוד מהן. התמקדות בעצמנו, גיוס תמיכה, ואימוץ שגרה בריאה הם צעדים חשובים בדרך לפתיחת דף חדש. כמו כן, חשוב לזכור שכל אדם מתמודד בקצב משלו, ללא השוואה עצמית לאחרים. זכרו, כל סוף הוא גם התחלה, וההזדמנות לצמוח ולהשתנות נמצאת תמיד בהישג יד, גם בתוך המשברים הגדולים ביותר. היו סבלניים וחומלים כלפי עצמכם בתהליך זה.


רוצים לקבל עדכון על כל פוסט חדש שמתפרסם בבלוג? הירשמו לניוזלטר שלי 📬

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top