על הבחירות שלנו בחיינו

העולם בו אנו חיים מציב בפנינו אינסוף אפשרויות. כל אחד מאיתנו יכול לבחור את הדרך האינדיבידואלית שלו בחיים. שפע האפשרויות עלול לבלבל אותנו ולהביאנו למצבים בהם יהי לנו קשה מאוד לבחור באפשרות הנכונה המתאימה לנו ביותר.

קיימות דילמות בחירה גדולות ומשמעותיות הניצבות בפנינו, כמו: עם מי להתחתן ולהקים משפחה, היכן לגור ולגדל את ילדינו, מה ללמוד ואיזה מקצוע להעדיף, מהו מסלול הקריירה הנכון עבורנו, כיצד נשלב אורח חיים בריא עם פעילות גופנית באורח חיינו העמוס ועוד ועוד.
קיימות גם בחירות קטנות שאנו נדרשים לעשות בחיי היום יום, כגון: לאיזו מסעדה נבחר ללכת הערב, האם נעדיף לצפות בסרט בנטפליקס או לצאת לסרט בקולנוע, האם נצא להליכה בחוץ או נעדיף לעבוד שעה נוספת על המחשב וכו'.

לכל בחירה שאנו עושים יש מחיר. המחיר הוא במונחים של ויתור על אלטרנטיבות אחרות אותן היינו יכולים לעשות באותו זמן. אם בחרתי לצפות בסרט "משימה בלתי אפשרית" בנטפליקס הרי ויתרתי בכך על סרטים אחרים בהם יכולתי לצפות, ויתרתי על אפשרות לצאת עם בת זוגי לצפות בסרט קולנוע, אולי לצאת למסעדה טובה, ויתרתי על זמן איכות עם הילדים שלי או אולי על מפגש עם חברים, יכולתי גם להנות מהאזנה למוזיקה שאני אוהב או סתם לגלוש באינטרנט בהנאה וכן הלאה.

בבחירות הגדולות, אם בחרתי לגור עם משפחתי בתל אביב, הרי ויתרתי בכך על אפשרות מגורים בעיר שקטה יותר, לא בכרך הסואן, אולי מגורים במושב בצפון או בדרום וכו'.
אם בחרתי ללמוד באוניברסיטה חשבונאות לתואר ראשון על מנת לעסוק בראיית חשבון, הרי ויתרתי בכך על האופציה ללמוד מדעי המחשב, עריכת דין, רפואה וכו' ולפנות למסלול קריירה שונה לחלוטין. לא תמיד בזמן הבחירה אני יודע אם זו תהיה הבחירה הטובה ביותר עבורי, שכן לא בטוח שראיית חשבון מתאימה לי יותר ממדעי המחשב וכי אהיה מרוצה ומסופק יותר מקריירה בתחום הכספים מאשר בתחום המחשבים.

לפי השקפתי, אין טעם להצטער בדיעבד על בחירות שגויות שעשינו בעבר. ראשית משום שיש לבחון כל החלטה בזמן קבלת ההחלטה. באותו זמן זו היתה כפי הנראה ההחלטה הנכונה ביותר עבורנו. אין זו חוכמה לבחון את אותה החלטה בתקופה מאוחרת יותר ולחוש שטעינו. בשתי התקופות הנתונים עשויים להיות שונים, הן הפנימיים והן החיצוניים, ומה שהיה נכון פעם עבורנו עלול להיות לא נכון היום.
סיבה נוספת היא כי את מה שנעשה בעבר כבר איננו יכולים לשנות. עלינו להתמקד בהווה, לתקן את הטעויות שעשינו וללמוד מהן לעתיד. אם למשל בחרנו במסלול קריירה שפחות מתאים לנו, הרי תמיד נוכל לחשב מסלול מחדש ולעשות הסבה מקצועית.

נקודה חשובה נוספת היא כי בבחירות שאנו עושים אין נכון או לא נכון. מה שנכון עבור אדם אחד עלול להיות לא נכון עבור אדם אחר. מה שנכון עבורנו היום כאמור עלול להיות לא נכון עבורנו בתקופה אחרת בחיינו. הבחירה בין האלטרנטיבות השונות היא לעיתים קשה ביותר. בדרך כלל בהחלטות שאנו מקבלים מעורבים גם היבטים רגשיים ולא רק היבטים שכליים. לדוגמה, אדם שמתלבט איזה רכב לקנות, יכול לקרוא הרבה מבחני דרכים על דגמי רכבים רבים, לבקר באולמות תצוגה של יצרנים שונים, לבצע נסיעות מבחן במספר רכבים וכו'. אבל לבסוף עשוי לבחור ברכב האדום עם הגג הנפתח והמראה הספורטיבי, שמתחבר יותר לאופי שלו בתחושה הרגשית שלו.
דוגמה נוספת: יזם יכול להכין תוכנית עסקית מפורטת למיזם שלו, לבחון היטב את תנאי השוק והמתחרים הפוטנציאליים, לתכנן את המודל העסקי והתוכנית השיווקית והפיננסית וכן הלאה, אבל לבסוף יקבל החלטה מהאינטואיציה שלו, מתחושת הבטן שלו, אם להמשיך במיזם או לוותר עליו ולפנות למשהו אחר.

הדרך בה אנו בוחרים מוכתבת בדרך כלל מהמטרות והיעדים שלנו. אם אנו יודעים לאן אנו רוצים להגיע הרי יהיה לנו קל יותר להחליט באיזו דרך לבחור. בדיוק כמו בכביש, כשאנו נוהגים. אם אנו מטיילים למשל, הרי נעדיף בדרך כלל את הדרך המפותלת האיטית אך היפה יותר מאשר את הנסיעה באוטוסטרדה. אך אם אנו ממהרים הרי נעדיף את הדרך הקצרה והמהירה ביותר.

לסיום, אצטט קטע מקסים מספר הילדים הנפלא "אליס בארץ פלאות", שממחיש היטב את הבחירה הנכונה בדרך להגשמת המטרות שלנו בחיים.
"התואיל להגיד לי, בבקשה, באיזו דרך עלי ללכת מכאן?" שאלה אליס
"זה תלוי במידה רבה לאן את רוצה להגיע." – אמר החתול
"לא אכפת לי כל כך לאן. – " אמרה אליס
"אם כך, לא משנה באיזו דרך תלכי." אמר החתול.
"בתנאי שאגיע לאנשהו" הוסיפה אליס כהסבר
"בטוח שתגיעי" אמר החתול "אם רק תתמידי בהליכה"


רוצים לקבל עדכון על כל פוסט חדש שמתפרסם בבלוג? הירשמו לניוזלטר שלי 📬

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top