מוח, נפש, נשמה ומה שביניהם

בפוסט זה אנתח את ההבדלים בין המוח לנפש ולנשמה של האדם, תוך התייחסות למאפיינים של כל אחד מהם. אנסה גם לתת לכם עצות ליישום לחיי היום יום.

המוח

המוח הוא האיבר שמאפשר לנו לחשוב, ללמוד, לזכור, לדמיין, לפתור ולנתח בעיות. המוח מקבל מידע מחמשת החושים ושולח הוראות לשרירים ולאיברים אחרים בגוף שלנו. המוח גם משפיע על הרגשות, האופי והאינטליגנציה שלנו. המוח מורכב ממיליארדים של תאי עצב שמתקשרים זה עם זה באמצעות חומרים כימיים וחשמל. המוח מחולק לארבע אונות עיקריות, שכל אחת מהן אחראית לתפקודים שונים.

האונה המצחית – אחראית על הפעילות המוטורית, על ההתנהגות, דיבור, תכנון וקבלת החלטות.
האונה הקודקודית – עוסקת בעיקר ביכולת התחושתית. אונה זו מקבלת קלט ממערכת העצבים ומעבדת אותו.
האונה הרקתית – אחראית על קריאה, כתיבה, חישוב והבנת השפה וגם על התמצאות במרחב.
האונה העורפית – אחראית על הראיה. מקבלת את המידע מהעיניים ומעבדת אותו לתמונה.

הנפש

הנפש (באנגלית: mind ) מבטאת את החיות, התחושה והתודעה של האדם. הנפש מתבטאת במעשים, במילים וברגשות של האדם, המשקפים את אופיו, את ערכיו ואת מערכות היחסים שלו עם אנשים אחרים. הנפש היא החלק הרוחני שנמצא בגוף הגשמי של האדם. אל הנפש מיוחסים בין השאר תפקודים ותהליכים קוגניטיביים כמו מודעות, חשיבה, זיכרון, רגש ועוד. תחום הפסיכולוגיה עוסק בחקר הנפש וההתנהגות. אחד הנושאים בהם עוסקת הפסיכולוגיה של הנפש הוא ההבדלים בין המודע ללא מודע.

ההבדלים בין המוח לנפש האדם

– המוח קשור יותר לשכל ולאינטליגנציה של האדם בעוד הנפש קשורה יותר לרגשות.

– המוח הוא המקור לידע, הבנה וחוכמה של האדם וקשור לאינטליגנציה השכלית של האדם. הנפש מבטאת את האינטליגנציה הרגשית של האדם.

– המוח מחפש כל העת ידע וקשור להבנה, היגיון וחשיבה. הנפש קשורה לאינטואיציה.

– המוח הוא מושג רחב יותר מהנפש ולמעשה מכיל בתוכו את הנפש, אשר נחשבת לחלק מהמוח.

מוח, נפש, נשמה ומה שביניהם

הנשמה

הנשמה היא מושג המתאר את הרוחניות, האמונה ומעשיו הטובים של האדם, המשקפים את אמונתו באלוהים ואת מטרתו בחיים. הנשמה נחשבת לישות עצמאית, חסרת צורה, המסוגלת לקיום, שתלוי בקיומו הגופני של האדם. כאשר הנשמה נמצאת בגוף היא מהווה את המנוע הפנימי ומרכז הבקרה והשליטה של האדם. כאשר הנשמה עוזבת את גוף האדם באופן חלקי (בשינה) או לצמיתות (במוות), הגוף מאבד את חיוניותו והופך לחפץ דומם.
הנשמה מחברת בין מוח האדם לנפש שלו ומאפשרת לשניהם לתפקד.

בקישור להלן תמצאו מאמר מעניין מאת הרב ד"ר משה רט על ההבדלים בין המוח, הנפש והנשמה.
https://www.knowingfaith.co.il/תורה-ומדע/מוח-או-נשמה

המוח, הנפש והנשמה – אנלוגיה למחשב

ניתן לבצע אנלוגיה של המוח, הנפש והנשמה למחשב. את מוח האדם ניתן להקביל לחומרה של המחשב: למעבד, לזיכרון הפנימי והחיצוני, לאמצעי הקלט והפלט וכו'.
את הנפש ניתן להקביל לתוכנות המחשב השונות, כמו תוכנות Microsoft Office (Word , Excel, Power Point ועוד), תוכנת פוטושופ וכו'. התוכנות "רצות" על גבי המחשב והן בעלות ערך רק יחד עם חומרת המחשב, כשם שהנפש תלויה במוח האדם ומהווה חלק ממנו.
את הנשמה ניתן להקביל למערכת ההפעלה של המחשב. מערכת ההפעלה היא זו המחברת בין החומרה של המחשב לבין התוכנות השונות שמותקנות עליו. ללא מערכת ההפעלה לאניתן לעבוד עם המחשב.

המוח, הנפש והנשמה – עצות ליישום לחיי היום יום

– השתדלו לטפח את המוח, הנפש והנשמה שלכם. הם אינם ישויות נפרדות, אלא היבטים שונים של החוויה האנושית המורכבת שלנו. טפחו אותם ואפשרו להם להדריך אתכם למסע מדהים של גילוי עצמי וצמיחה אישית.

– אמנו את המוח שלכם על ידי רכישת ידע, למידה, פתרון בעיות וחשיבה.

– הרגילו את הנפש שלכם לחשיבה חיובית ואופטימית, שתבוא לידי ביטוי ברגשות חיוביים המכניסים לחייכם אנרגיה חיובית.

– בעת קבלת ההחלטות שלכם, קחו בחשבון שיקולים שכליים הקשורים למוח שלכם, שיקולים רגשיים הקשורים לנפש שלכם ושיקולים רוחניים הקשורים לנשמה שלכם.

– הקשיבו לרחשי הנשמה שלכם, למשאלות ליבכם וחבקו את האני האמיתי שלכם.

– השתדלו לאזן בין המוח, הנפש והנשמה שלכם. את האיזון תוכלו להשיג על ידי התבוננות פנימית ותשומת לב, על ידי מודעות למחשבות שלכם, לרגשות ולרצונות שלכם.

– לימדו והתעמקו בתיאוריות פסיכולוגיות ופילוסופיות שונות לגבי הקשר בין המוח, הנפש והנשמה. כך תוכלו להרחיב את נקודות המבט שלכם, לתפוס ולהבין את הקשר בין כל המושגים האלה.


רוצים לקבל עדכון על כל פוסט חדש שמתפרסם בבלוג? הירשמו לניוזלטר שלי 📬

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top