מהי משמעות החיים?

מהי משמעות החיים היא שאלה שהעסיקה פילוסופים רבים במשך אלפי שנים. למעשה כל בני האדם עסוקים בסוגיה זו. הרעיון הוא שאם אנחנו חיים כאן בעולם ומודעים לקיום ולמציאות בה אנו פועלים, אז חייבת להיות לכך סיבה או משמעות. אבל עד היום אין שום הוכחה אמפירית שלחיים יש איזושהי משמעות, מלבד עובדת היותנו קיימים ומודעים לעצמנו ולסביבה.

מהי משמעות החיים? (ההשקפה שלי)

כפי שאני רואה את הדברים, המושג משמעות החיים הוא המטרות שהגדרנו לעצמנו בחיינו. לפי גישה זו, משמעות החיים היא סובייקטיבית ומשתנה מאדם לאדם. אם תשאלו את האדם הממוצע: "למה אתה חי? מה חשוב לך בחיים?" התשובות שתקבלו בדרך כלל יהיו: להיות בריא, להיות אהוב ונאהב, לחיות ברמת חיים גבוהה, לטייל, לבלות, להנות מהחיים. אלה תשובות הנובעות מהשכל הלוגי של האדם, שתפקידו לדאוג לחיים טובים ככל האפשר.

מהי משמעות החיים?


ההבדל בין הנאות לתענוגות

כאמור, ניתן לראות את משמעות החיים כמטרות שלנו בחיים. הנאות החיים הן הדרך באמצעותה אנו משיגים את המטרות שלנו ומגשימים את המשמעות בחיינו. חשוב להדגיש את ההבדל בין הנאות לתענוגות. הנאות קשורות למשמעות שלנו בחיים. מקורן בתפיסת עולם ואינן תלויות במקורות חיצוניים. דוגמאות להנאות: שביעות רצון מהחיים שלנו בהווה, סיפוק מקצועי, הנאה מקשר רגשי משמעותי. תענוגות מתמקדות בחוויות החושיות של הגוף והשכל, כגון: עוד סקס, עוד כסף, עוד אוכל, עוד כוח וכו'.

מהי משמעות החיים ברמה הפילוסופית?

ברמה פילוסופית עמוקה יותר משמעות החיים היא הגשמה ערכית, שעוסקת בהתגברות האדם על מכשולים וחסמים נפשיים איתם האדם נולד, כגון: תכונות אופי (למשל: קנאות, דימוי עצמי נמוך) או מצבים תודעתיים מתמשכים, כגון: תודעת עוני/ שפע, תודעת בדידות /אחדות. ההגשמה הערכית מגיעה מרמת הנפש, מתודעת האני הפנימי, וכאשר המיקוד של השכל מתרכז בה, ניתן לומר שהאדם מגשים את ייעודו ושיש משמעות לחייו.

מהי משמעות החיים?


שאלת הסבל בעולם

פילוסופים רבים עסקו גם בשאלת הסבל בעולם, או במילים אחרות: מדוע החיים מלאים בסבל? גישה מקובלת היא כי תחושת הסבל מקורה בקשיים שאנו חווים בחיינו. נשאלת השאלה: מהי המשמעות שאנו מוצאים בחיים שבזכותה אנו מצליחים להתגבר על הקשיים? לדעתי התשובה היא שמכל סבל שאנו חווים, מכל אירוע קשה ומורכב רגשית, אנו לומדים משהו. לעיתים זה משהו שאנחנו לומדים על עצמנו, לפעמים אנו צומחים מהכאב  הזה. 

ניתן לראות בסבל סוג של מחשבה שאנחנו יכולים לשנות. ישנו תחום שלם בפסיכולוגיה שנקרא פסיכולוגיה חיובית, שעוסק באימוץ חשיבה חיובית לגבי כל תחומי החיים שלנו, ועל ידי כך לשפר את איכות חיינו ואת שביעות רצוננו מהחיים שלנו. החשיבה החיובית מתמקדת בלראות את חצי הכוס המלאה, את הדברים הטובים שיש לנו בחיינו, להודות על כל הטוב בחיינו וכן הלאה. להודות על שהתעוררנו בבוקר לעוד יום, שתינו את כוס הקפה שלנו בהנאה, להודות על כך שיש לנו בית, אוכל במקרר, רגליים באמצעותן אנו יכולים ללכת וכו'.

דרך נוספת להתגבר על הסבל היא להיות שלמים עם עצמנו ועם החיים. להפנים כי החיים שלנו כפי שהם עכשיו הם הטובים ביותר שהיו יכולים להיות. בבסיסה של תפיסה זו המחשבה כי הסבל נובע מכך שאנו מתנגדים לחיים כפי שהם. הפילוסוף ניטשה אמר כי "למי שיש למה (לחיות) יוכל לסבול כל איך". כשיש לך עבור מה לחיות ויש לך משמעות לחייך, יהיה לך קל יותר להתמודד עם הסבל.

שאלת החיים והמוות

היו גם פילוסופים שטענו כי כולנו נולדנו כדי למות. מכאן העלו את השאלה: מה הטעם בחיים ומה זה משנה מה נעשה בעולם הזה אם בסוף נמות? כל אחד מאיתנו חייב שיהיו לו את הדברים החשובים למענם יהיה לו כדאי לחיות. אפילו רק דבר אחד חשוב, ששווה לחיות בשבילו: למען המדינה, למען המשפחה, למען האהבה, בשם הדת ואלוהים, למען הקריירה וכו'. זוהי המשמעות שלנו בחיים.

אסיים באמירה מקורית ואולי משעשעת: החיים הם מחלה סופנית המועברת במגע מיני.
החיים של כולנו קצרים וקצובים בזמן. לכן עלינו לחפש את הדברים החשובים לנו בחיים, הדברים המהווים את משמעות החיים עבורנו ולחיות למענם. המשמעות תסייע לנו גם להתמודד עם הסבל והקשיים. 

מהי משמעות החיים?


תמיד תזכרו שהחיים יפים ומלאי אפשרויות למציאת משמעות עבור כל אחד מאיתנו. 


רוצים לקבל עדכון על כל פוסט חדש שמתפרסם בבלוג? הירשמו לניוזלטר שלי 📬

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top