כמה כסף צריך בעת הפרישה כדי להגיע לחופש כלכלי?

האם אי פעם תהיתם מהו הסכום המדויק שיבטיח לכם ולמשפחתכם חופש כלכלי אמיתי? 
האם חלמתם על היום בו תוכלו לפרוש מהעבודה בביטחון, בידיעה שיש לכם מספיק כסף כדי לחיות את שארית חייכם בנוחות ובשלווה ברמת החיים לה אתם שואפים, על פי הצרכים והרצונות שלכם? בפוסט הזה אצלול לעומק השאלה המורכבת הזו, ואבחן את הגורמים השונים שמשפיעים על "המספר הקסום" שלכם – אותו סכום שיאפשר לכם להגיע לחופש כלכלי אמיתי.

הקדמה

חופש כלכלי הוא מושג שמהדהד בליבם של רבים. זהו מצב בו אדם או משפחה מסוגלים לכסות את כל הוצאותיהם ולחיות ברמת החיים הרצויה להם, מבלי להיות תלויים בהכנסה קבועה מעבודה או בעזרה ממקורות חיצוניים (כמו הלוואות או סיוע מבני משפחה). אך כמה כסף באמת נדרש כדי להגיע למצב הזה?
התשובה, כמובן, אינה פשוטה או אחידה לכולם. היא תלויה במגוון רחב של גורמים, כולל רמת החיים הרצויה, המצב המשפחתי, מקום המגורים, המצב הבריאותי, ועוד. עם זאת, ישנם מספר חוקים וכללים שיכולים לעזור לנו להעריך את סכום הכסף הנדרש בעת הפרישה כדי להגיע לחופש כלכלי.

מחקר טריניטי לתכנון פיננסי לפרישה

מחקר טריניטי הוא מחקר שבוצע בשנות ה-90 ומתייחס לתקופה שבין שנות ה-20 לשנות ה-70. המחקר, אשר פורסם לראשונה בשנת 1994, ניתח את התשואות ההיסטוריות של שוקי המניות והאג"ח ואת נתוני האינפלציה על מנת להגיע למסקנה מהו גובה הסכום השנתי שניתן למשוך מתיק ההשקעות בשנים לאחר הפרישה מבלי להקטין את קרן ההשקעה בתיק ההשקעות. המחקר מצא כי שיעור משיכה של 4% בשנה, מותאם לאינפלציה ובהתחשב במיסוי, הוא בעל סבירות גבוהה להימשך 30 שנה מבלי להקטין את קרן ההשקעה בתיק ההשקעות, וממצא זה נודע כחוק ה-4%. 
תיק ההשקעות שנבדק במחקר טריניטי מורכב מ 50% מניות ו-50% אג”ח בדירוג גבוה.
סיכויי ההצלחה לפי מחקר טריניטי הם כ-96% שהתיק ישמור על יציבות ולא יפגע לאורך השנים, אבל הוא מתייחס ל-30 שנות משיכה.

חוק ה-4%

כאמור, חוק ה-4% הוא ממצא מרכזי ממחקר טרינטי, לפיו ניתן למשוך 4% מסך תיק ההשקעות מדי שנה וליצור תזרים הכנסה קבוע, מבלי שקרן ההשקעה בתיק ההשקעות תקטן, בסבירות גבוהה.
לדוגמה, אם לפורש יש בעת הפרישה תיק השקעות בגובה 5,000,000 ש"ח, הוא יוכל למשוך 200,000 ₪ בשנה (4% כפול 5,000,000) , שהם כ-16,667 ₪ בחודש, ברוטו לפני מס. אם הפורש מעוניין למשוך 30,000 ₪ בחודש אזי הוא צריך בעת הפרישה תיק השקעות בגובה 9,000,000 ₪ (0.04 / 30,000 כפול  12).

כלל ה-300  

כלל ה-300 הוא מעין כלל אצבע שנגזר מחוק ה-4% ממחקר טריניטי ושנועד לעזור לנו לפשט בחישוב את סך ההון העצמי שיישמר לאור חוק 4%. למעשה כלל ה-300 קובע כי ההון העצמי של משפחה בעת הפרישה צריך להיות בערך פי 300 מהוצאותיה החודשיות.
לדוגמה: אם ההוצאות החודשיות של משפחה הן בגובה 30,000 ₪ אזי היא תזדקק בעת הפרישה להון עצמי בסך 9,000,000 ₪ (30,000 כפול 300).

הערכת הוצאות – הבסיס לכל תכנון

לפני שנוכל לקבוע את "המספר הקסום" שלנו, עלינו להבין בדיוק כמה כסף אנחנו צורכים כיום וכמה נצטרך בעתיד. זה כולל:
– הוצאות בסיסיות: דיור, מזון, ביגוד, תחבורה ועוד.
– הוצאות בריאות: ביטוחים, טיפולים רפואיים.
– חינוך: לילדים או נכדים.
– בילויים ופנאי: טיולים, תחביבים.
– חסכונות נוספים: למקרי חירום או הזדמנויות.
חשוב לקחת בחשבון שההוצאות שלכם עשויות להשתנות לאורך זמן. למשל, ייתכן שתצטרכו פחות כסף לדיור אם תסיימו לשלם את המשכנתא, אך ייתכן שתזדקקו ליותר כסף לטיפולים רפואיים ככל שתתבגרו. כמו כן, ייתכן שבעתיד תרצו רכב גדול יותר או חופשות תכופות יותר בחו"ל.

חיסכון בעת אינפלציה

אחד הגורמים החשובים ביותר שיש לקחת בחשבון הוא האינפלציה. עם הזמן, כוח הקנייה של הכסף שלכם יורד, מה שאומר שתצטרכו יותר כסף כדי לקנות את אותם מוצרים ושירותים. נניח שהאינפלציה השנתית הממוצעת היא 2%. אם אתם צורכים 120,000 ₪ בשנה כיום, בעוד 20 שנה תצטרכו כ-178,000 ₪ בשנה כדי לשמור על אותה רמת חיים.
לכן, כשאתם מחשבים את "המספר הקסום" שלכם, עליכם להביא בחשבון את השפעת האינפלציה ולהגדיל את החיסכון בהתאם.

תוחלת החיים – תכנון לטווח ארוך

אחד האתגרים הגדולים בתכנון הפרישה הוא שאיננו יודעים כמה זמן נחיה. תוחלת החיים בישראל עולה בהתמדה, ורבים מאיתנו עשויים לחיות הרבה מעבר לגיל 80 או אפילו 90.
זה אומר שעלינו לתכנן לטווח ארוך יותר. אם אתם מתכננים לפרוש בגיל 65, ייתכן שתצטרכו לתכנן לעוד 30 שנה או יותר של הוצאות. זה יכול להגדיל משמעותית את "המספר הקסום" שלכם.

מקורות הכנסה נוספים

כשמדברים על חופש כלכלי, חשוב לזכור שזה לא חייב להיות רק על בסיס החסכונות שלכם. 
מקורות הכנסה נוספים יכולים לסייע:
– קצבת זקנה מהביטוח הלאומי.
– פנסיה תעסוקתית.
– הכנסות מנדל"ן להשקעה.
– עבודה חלקית או יזמות בגיל מבוגר.
כל אלה יכולים להפחית את הסכום שתצטרכו למשוך מהחסכונות שלכם מדי שנה, ובכך להקטין את "המספר הקסום" הנדרש.

גמישות בתכנון הפיננסי לטווח ארוך

אחד הדברים החשובים ביותר להבין הוא שהתכנון הפיננסי שלכם צריך להיות גמיש. החיים מלאים בהפתעות – טובות ורעות – ותוכנית הפרישה שלכם צריכה להיות גמישה לשינויים.
זה יכול לכלול:
– תכנון לתרחישים שונים (למשל, פרישה מוקדמת או מאוחרת).
– בניית כרית ביטחון למקרי חירום.
– עדכון התוכנית באופן קבוע בהתאם לשינויים ברמת החיים של המשפחה ובהתאם לנתונים המאקרו כלכליים בישראל (שיעורי ריבית, אינפלציה וכו').

דוגמה מספרית

נניח שמשפחה מעריכה שהיא תזדקק ל-15,000 ₪ בחודש (180,000 ₪ בשנה) כדי לחיות בנוחות לאחר הפרישה, תוך שמירה על רמת החיים הרצויה. הם מתכננים לפרוש בגיל 65 ומצפים לחיות עד גיל 90.

צעד 1: חישוב בסיסי על פי כלל ה-4%
4,500,000 ₪ = 0.04/ 180,000 

צעד 2: התאמה לאינפלציה
נניח אינפלציה של 2% בשנה למשך 25 שנות פרישה. בסוף התקופה, הם יצטרכו כ-295,000 ₪ בשנה כדי לשמור על אותה רמת חיים.

צעד 3: חישוב מחדש עם הסכום המותאם לאינפלציה
7,375,000 ₪ = 0.04 / 295,000 

צעד 4: התחשבות במקורות הכנסה נוספים
נניח שהם צופים לקבל 5,000 ₪ בחודש מקצבת זקנה ופנסיה (60,000 ₪ בשנה). זה מפחית את הסכום שהם צריכים למשוך מהחסכונות ל-235,000 ₪ בשנה (60,000 – 295,000 ).

צעד 5: חישוב סופי
5,875,000 ₪ = 0.04 / 235,000 

במקרה זה, "המספר הקסום" של המשפחה הוא כ-5.9 מיליון ₪. זהו הסכום שהם צריכים לשאוף אליו בחסכונות כדי להבטיח את החופש הכלכלי שלהם בפרישה.

קובץ אקסל לתכנון פיננסי לפרישה

כל הזכויות לקובץ האקסל המעולה לתכנון פיננסי לפרישה המצ"ב שמורות לד"ר ינון אריאלי, מומחה להשקעות ערך, מעביר קורסים וסדנאות בנושא השקעות ערך ומנהל תיקי השקעות למשקיעים גדולים.
להלן קישור לאתר של ינון: https://www.yinonportfolio.com/
להלן קישור למחשבון תוכנית כלכלית ופנסיה ממנו ניתן להוריד את קובץ האקסל:
https://docs.google.com/spreadsheets

סיכום

השאיפה לחופש כלכלי היא מטרה נעלה, אך הדרך להשגתה יכולה להיות מורכבת. "המספר הקסום" שיבטיח לכם ולמשפחתכם ביטחון כלכלי לכל החיים תלוי במגוון רחב של גורמים, וייחודי לכל אחד ואחת מכם ולכל משפחה.
הגישות והכלים שפירטתי בפוסט זה, מחוק ה-4%, כלל ה-300 ועד לחישובים המורכבים יותר, נועדו לספק לכם נקודת התחלה לתכנון. אך חשוב לזכור שתכנון פיננסי אמיתי דורש גמישות, התאמה מתמדת, והתחשבות בנסיבות האישיות שלכם.
בסופו של דבר, החופש הכלכלי האמיתי אינו רק על המספרים בחשבון הבנק. הוא על היכולת לחיות את החיים שאתם רוצים, ללא דאגות כלכליות. זה יכול להיות 3 מיליון ₪ עבור אדם אחד, ו-10 מיליון ₪ עבור אדם אחר.

נקודה חשובה נוספת: בהתחשב במס רווחי הון בשיעור 25% הקיים בישראל, סביר שתיק השקעות סולידי עם תמהיל אג"ח משמעותי לא יצליח לשמר את ההון מול האינפלציה. לכן יש צורך להעלות את רמת הסיכון של תיק ההשקעות על מנת שמשיכה שנתית של 4% מגובה תיק ההשקעות אכן תשמור שקרן ההשקעות בתיק לא תקטן. 


רוצים לקבל עדכון על כל פוסט חדש שמתפרסם בבלוג? הירשמו לניוזלטר שלי 📬

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top